Wielkimi krokami zbliża się wprowadzenie zapowiadanej nowej taryfy przystankowej w Łodzi. Żeby tak się stało, muszą się zgodzić na to miejscy radni. Decyzja zapadnie w połowie listopada tego roku.
Biorąc pod uwagę
deklaracje z początku tego roku o wdrożeniu nowej taryfy przystankowej i aplikacji MPK dla pasażerów, to nie udało się ich dotrzymać. Zamiast wczesnej jesieni, którą wymieniał Tomasz Piotrowski, wiceprezydent Łodzi odpowiedzialny za transport, będzie to wczesna zima, ale roku 2026.
Coraz bliżej nowej taryfy przystankowej w Łodzi Przed pierwszym weekendem listopadowym na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi opublikowano projekt uchwały "zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi". Pod niewiele mówiącym tytułem kryje się wspomniana wcześniej nowa taryfa przystankowa.
Z uzasadnienia uchwały dowiadujemy się, że doświadczenia czerpano z Open Payment Systemu, który przez ostatnie lata
funkcjonował głównie na liniach 10A i 10B oraz
tymczasowo na linii 11. Jak się okazało, większość przejazdów pasażerów odbywa się do 6-7 przystanków. Dalej czytamy, że "
przygotowana oferta stanowiłaby również odpowiedź na zgłaszaną przez mieszkańców potrzebę wprowadzenia możliwości wnoszenia opłaty za przejazd trwający krócej niż zakłada opłata za bilet 20-minutowy".
Fot. Daniel Siwak | Nowa taryfa przystankowa ma obowiązywać a tramwajach i autobusach w strefie 1 i 2
Planowane zmiany mają wpływ również na regulacje dla pasażerów. Ponieważ nowa taryfa oparta będzie o aplikację MPK Łódź, zmienia się zapisy w przepisach taryfowych.
Wprowadzony zostanie zapis: "W przypadku wnoszenia opłat bezgotówkowych w systemie wejście/wyjście, pierwszą czynnością, jaką pasażer jest zobowiązany dokonać bezpośrednio po wejściu do pojazdu jest rozpoczęcie podróży w aplikacji mobilnej służącej do wnoszenia opłat w systemie wejście/wyjście". Analogicznie, po wspomnianą aplikację trzeba sięgnąć ponownie przy zakończeniu podróży autobusem czy tramwajem.
I tutaj ważna uwaga dla pasażerów. W przypadku braku potwierdzenia w aplikacji zakończenia podróży, opłata za przejazd zostanie naliczona do końca trasy danego pojazdu. W przypadku 20 przystanków do krańcówki byłoby to 11 zł.
Ile od nowego roku zapłacą pasażerowie w Łodzi? Rezygnacja z OPS dostarczanego przez Mennicę Polską oraz wprowadzenie nowej taryfy przystankowej w Łodzi i aglomeracji łódzkiej, spowoduje wzrost opłat za przejazd. Przy pierwszych dwóch przystankach – w porównaniu do obecnych cen – będzie to podwyżka o 10 gr (N) i 5 gr (U), a przy trzech i kolejnych – o 20 gr (N) i 10 gr (U). Zlikwidowane zostaną także trzy z sześciu progów cenowych, które warunkowała liczba przejechanych przystanków.
Taryfa od 1 stycznia 2026 roku - Pierwszy przystanek: 1,00 zł (N) i 0,50 zł (U)
- Drugi przystanek: 1,00 zł (N) i 0,50 zł (U)
- Trzeci i każdy następny przystanek: 0,50 zł (N) i 0,25 zł (U)
Fot. Daniel Siwak | Taryfa przystankowa będzie korzystna głównie do sześciu przystanków
W praktyce, biorąc pod uwagę 6 lub 7 przystanków, o których mowa w projekcie uchwały, za podróż autobusem czy tramwajem zapłacimy od 4,00 zł (N) i 2,00 zł (U) do 4,50 zł (N) i 2,25 zł (U). I tutaj warto wspomnieć, że najtańszy bilet czasowy Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi – 20-minutowy, kosztuje 4,40 zł (N) i 2,20 zł (U).
Szacuje się, że po wprowadzeniu nowej taryfy, wpływy do budżetu miasta wzrosną o 400 tys. zł rocznie.
Komisja transportowa, decyzja Rady Miejskiej w Łodzi, wprowadzenie Na razie projekt uchwały trafi na Komisję Transportu i Ruchu Drogowego, gdzie zostanie omówiony przez radnych i urzędników ze Zarządu Dróg i Transportu. Projekt – z ewentualnymi poprawkami lub bez – zostanie przyjęty na najbliższej sesji, czyli 19 listopada.
Nowa taryfa przystankowa miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2026 roku. Towarzyszyć jej ma także udostępnienie nowej aplikacji MPK Łódź. Tej do tej pory miejski przewoźnik jeszcze nie posiadał. Szczegóły co do samej aplikacji mamy poznać w najbliższym czasie.